Seite auswählen

Prof. Dr. Claudia Rössig

Direktorin, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin – Pädiatrische Hämatologie und Onkologie, Münster

Wissenschaftliche Schwerpunkte

• Zelluläre Immuntherapie
  • Pädiatrische Hämatologie und Onkologie

Beruflicher Werdegang

Seit 2015 Direktorin der Klinik
Seit 2010 W3-Universitätsprofessorin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster
2007 Honorary Consultant, Great Ormond Street Hospital London
2006 Habilitation im Fach Kinder- und Jugendmedizin
2005-2015 Oberärztin, Universitätsklinikum Münster, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin – Pädiatrische Hämatologie und Onkologie
1998-2005 Assistenzärztin, Universitätsklinikum Münster, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin
1998-2000 Postdoktorandin, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, USA
1995 Promotion Dr. med., Universität Lübeck
1988-1995 Studium der Humanmedizin, Universität Lübeck

Wichtigste Publikationen

2017 C. Rossig, M. Pule, B. Altvater, S. Saiagh, G. Wright, S. Ghorashian, L. Clifton-Hadley, K. Champion, Z. Sattar, B. Popova, A. Hackshaw, P. Smith, T. Roberts, E. Biagi, B. Dreno, R. Rousseau, S. Kailayangiri, M. Ahlmann, R. Hough, B. Kremens, M. Sauer, P. Veys, N. Goulden, M. Cummins, P. Amrolia. (CR and MP share first authorship)Vaccination to improve the persistence of CD19CAR gene-modified T cells in relapsed pediatric acute lymphoblastic leukemia. Leukemia. 2017; 31:1087-1095
2016 S. Kailayangiri, B. Altvater, C. Spurny, S. Jamitzky, S. Schelhaas, A. H. Jacobs, C. Wiek, K. Roellecke, H. Hanenberg, W. Hartmann, H. Wiendl, J. Meltzer, N. Farwick, L. Greune, C. Rossig. Targeting Ewing sarcoma with activated and GD2-specific chimeric receptor-engineered human NK cells induces upregulation of immune-inhibitory HLA-G. Oncoimmunology. 2016 Oct 28;6(1):e1250050
2012 S. Kailayangiri, B. Altvater, J. Meltzer, S. Pscherer, A. Luecke, U. Titze, C. Dierkes, K. Leuchte, S. Landmeier, M. Hotfilder, U. Dirksen, J. Hardes, G. Gosheger, H. Juergens, C. Rossig. The ganglioside antigen GD2 is surface-expressed in Ewing sarcoma and allows for MHC-independent immune targeting. Br J Cancer 106:1123-33, 2012
2012 C. I.-U. Chen, S. Koschmieder, L. Kerstiens, M. Schemionek, B. Altvater, S. Pscherer, H. T. Maecker, W. E. Berdel, H. Juergens, P. P. Lee, C. Rossig. NK cells are dysfunctional in human chronic myelogenous leukemia and in BCR-ABL-positive mice. Leukemia 26:465-74, 2012
2010 S. Landmeier, B. Altvater, S. Pscherer, J. Meltzer, N. Sebire, M. Pule, J. Vera, M. Hotfilder, H. Juergens, J. Vormoor, C. Rossig. Cytotoxic T cells transduced with chimeric anti-CD19 receptors prevent engraftment of primary lymphoblastic leukemia in vivo (Letter). Leukemia 24:1080-4, 2010
2009 B. Altvater, S. Landmeier, S. Pscherer, J. Temme, K. Schweer, S. Kailayangiri, D. Campana, H. Juergens, M. Pule, C. Rossig. 2B4 (CD244) signaling by recombinant antigen-specific chimeric receptors costimulates natural killer cell activation to leukemia and neuroblastoma cells. Clin Cancer Res 15, 4857-66, 2009
2008 M. A. Pule, B. Savoldo, G. D. Myers, C. Rossig, H. V. Russell, G. Dotti, M. H. Huls, E. Liu, A. P. Gee, Z. Mei, E. Yvon, H. L. Weiss, C. M. Rooney, H. E. Heslop, M. K. Brenner. Virus-specific T cells engineered to coexpress tumor-specific receptors: persistence and antitumor activity in neuroblastoma patients. Nat Med 14:1264-70, 2008
2007 S. Landmeier, B. Altvater, S. Pscherer, B. R. Eing, J. Kuehn, C. M. Rooney, H. Juergens, C. Rossig. Gene-engineered Varicella-Zoster-Virus-reactive CD4+ cytotoxic T cells exert tumor-specific effector function. Cancer Res 67:8335-43, 2007
2002 C. Roessig, S. Pscherer, A. Baer, J. Vormoor, C.M. Rooney, M. K. Brenner, H. Juergens. Targeting CD19 with genetically modified EBV-specific human T lymphocytes. Ann Hematol 81(S2):S42-S43
2002 C. Rossig, C. M. Bollard, J. G. Nuchtern, C. M. Rooney, M. K. Brenner. Epstein-Bar virus-specific human T lymphocytes expressing antitumor chimeric T cell receptors: Potential for improved immunotherapy. Blood 99:2009-2016, 2002

2004 Nachwuchspreis der WWU Münster
2001 SIOP Award der Internationalen Gesellschaft für Pädiatrische Onkologie

Jahr Organisation / Gremium
2001 Gesellschaft für Pädiatrische Hämatologie und Onkologie (GPOH), Mitglied des Vorstands seit 2012
2001 Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin (DGKJ)
2003 Immunotherapy of Cancer (CIMT)
2003 European Group for Blood and Marrow Transplantation (EBMT)
2005 Pädiatrische Arbeitsgemeinschaft für Stammzelltransplantation (PASZT)
2006 European Society for Cancer Immunology and Immunotherapy (ESCII)
2006 American Society of Hematology (ASH)
2006 International Society of Paediatric Oncology (SIOP)
2013 International Society of Paediatric Oncology Europe (SIOPE) (2013)
2014 International Society for Cellular Therapy (ISCT)
2017 Innovative Therapies for Childhood Cancer (ITCC), Biology Committee

Stand: 14.07.2018